Знайомство з творчістю Т. Г. Шевченка

03.03.2014 15:09

 

 

 

 

Тиждень ознайомлення дітей з творчістю Т. Г. Шевченка

в ДНЗ «Росинка»

(24.02.2014 -27.02.2014)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вихователь: Крижанівська А. Л.

 

 

 

 

 

2014 р.

 

                                                                                                      Передмова


Тарас Григорович Шевченко – великий син українського народу, видатний письменник нашої Батьківщини.

-У с. Моринці на Черкащині в хаті кріпака Григорія Шевченка серед морозної темної ночі блиснув на все село один вогник - це народилася дитина. Для пана - нова кріпацька душа, а для України - великий поет, буремний Тарас, незламний Кобзар. Це сталося більш як півтора століття тому, 9 березня 1814 року.
- Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, - смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло: сльози, бійки, сварки, образи і приниження.
На 12 році Тараса спіткало нове горе - раптово, простудившись у дорозі, помер батько.
- Доля привела 17- річного Тараса до Петербурга, пишної і величавої столиці Російської імперії, до міста, де він прожив у цілому 17 років, де сталися важливі події його, де він став художником і вільною людиною.
- 22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Тарасові Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури того часу: В. Жуковському, К. Брюллову, Є. Гребінці, В. Григоровичу,
А. Мокрицькому, які зібрали і заплатили за поета 2500 крб.
- Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України, - вихід у світ книги віршів,, Кобзар” у 1840 р. Справді,
„Кобзар” належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі. То святиня, національна Біблія України.
- За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали - 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров’я. Вирок царя мав означати й духовну смерть Кобзаря - йому заборонялося писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати - писав і малював, ховаючи у „ захалявні книжечки”.
- Через 10 років поета звільнили, він повернувся у Петербург, 1859 року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну. Хворий поет доживав свій страдницький вік у Петербурзі. Уже будучи хворим, видав український буквар для недільних шкіл, планував видати ряд підручників.
- Помер Т. Шевченко 10 березня 1861 року. Його поховали на Смоленському кладовищі в Санки-Петербурзі. Але у травні цього ж року тіло великого Кобзаря було перевезене в Україну. З того часу 22 травня - День пам’яті поета, день національного трауру України.
Світлий нетлінний образ степової Чернечої гори - могили великого Кобзаря - став національною святинею.

 

 

 

 

План проведення  «Тижня ознайомлення дітей з творчістю Т. Г. Шевченка» в Гораївському

 ДНЗ «Росинка»

 

Перший день

Ознайомлення дітей з творчістю Тараса Шевченка. Розповідь про письменника, його дитинство.

Заняття на тему: Т.Г. Шевченко – співець краси рідного краю.

 

Другий день

Похід  дітей  до сільської бібліотеки. Розповідь бібліотекаря про твори видатного письменника Т.Г. Шевченка

 

Третій день

Читання вихователем творів видатного письменника Т. Г. Шевченка.

Бесіда з дітьми за змістом прочитаного.

 

Четвертий день

Продовження знайомства з творчістю письменника. Заняття на тему: «Поезія, що стала народною піснею.  Т. Г. Шевченко «Реве та стогне Дніпр широкий...». В. Скомаровський «Кобзарі»».

 

П’ятий день

Організувати виставку дитячих малюнків, присвячених життєвому шляху та

творчості Т.Г.Шевченка.

 

 

 

 

 

Дата__24.02.2014р.
Тема: 
Тарас Шевченко. Розповідь про письменника, його дитинство
 

Тема: Т. Шевченко – співець краси рідного краю
Мета. Глибше ознайомити дітей з життям та творчістю українського народного поета Т. Г. Шевченка. Показати , як поет оспівує красу рідного краю. Вчити виразно, чітко читати вірші, збагачувати словник учнів, сприяти національному вихованню учнів, формувати почуття гордості за Україну.
Обладнання. Портрет Т. Г. Шевченка, фотозапис пісні „Садок вишневий коло хати” ( муз. М. Лисенка), книга „ Кобзар”.
                                                                 Хід заняття
І. Організаційний момент

- Як ви розумієте слова рідний край ? Де, по - вашому, найкраще місце на землі?
- Ви знаєте, що наша земля зветься Україна, ми звемося українцями. Ми любимо свій край, шануємо і поважаємо всіх людей Землі.
А чи знаєте ви, діти, що Україну теж шанують і знають у світі ?

Добре відомі в усьому світі  імена таких визнаних майстрів поетичного слова як Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки, Павла Тичини, Максима Рильського. Творчість цих видатних українських поетів назавжди увійшла у скарбницю світової літератури.

ІІ. Розповідь вихователя про життя і творчість Т.Г. Шевченка.
 Вступне слово вихователя
-У с. Моринці на Черкащині в хаті кріпака Григорія Шевченка серед морозної темної ночі блиснув на все село один вогник - це народилася дитина. Для пана - нова кріпацька душа, а для України - великий поет, буремний Тарас, незламний Кобзар. Це сталося більш як півтора століття тому, 9 березня 1814 року.
- Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, - смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло: сльози, бійки, сварки, образи і приниження.
На 12 році Тараса спіткало нове горе - раптово, простудившись у дорозі, помер батько.
- Доля привела 17- річного Тараса до Петербурга, пишної і величавої столиці Російської імперії, до міста, де він прожив у цілому 17 років, де сталися важливі події його, де він став художником і вільною людиною.
- 22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Тарасові Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури того часу: В. Жуковському, К. Брюллову, Є. Гребінці, В. Григоровичу,
А. Мокрицькому, які зібрали і заплатили за поета 2500 крб.
- Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України, - вихід у світ книги віршів,, Кобзар” у 1840 р. Справді,
„Кобзар” належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі. То святиня, національна Біблія України.
- За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали - 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров’я. Вирок царя мав означати й духовну смерть Кобзаря - йому заборонялося писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати - писав і малював, ховаючи у „ захалявні книжечки”.
- Через 10 років поета звільнили, він повернувся у Петербург, 1859 року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну. Хворий поет доживав свій страдницький вік у Петербурзі. Уже будучи хворим, видав український буквар для недільних шкіл, планував видати ряд підручників.
- Помер Т. Шевченко 10 березня 1861 року. Його поховали на Смоленському кладовищі в Санки-Петербурзі. Але у травні цього ж року тіло великого Кобзаря було перевезене в Україну. З того часу 22 травня - День пам’яті поета, день національного трауру України.
Світлий нетлінний образ степової Чернечої гори - могили великого Кобзаря - став національною святинею.
ІІІ. Опрацювання вірша Т. Шевченка „ Вітер з гаєм розмовляє…”
 Читання вірша вихователем
Зверніть увагу, як поет змальовує картини тиші і неспокою в природі.

 Аналіз змісту вірша.
- Що поет описує у вірші ? Де плив човен ? Чому його понесло у море?
- Які вирази передають роздуми поета ?
- Як поет передав картини тиші і неспокою в природі ?
- Прочитайте, що із зображеного у вірші ви могли б сприйняти зором, а що - відчути слухом.
- Які почуття викликав у вас цей вірш ? Чому ?


V. Підсумок заняття
Що вам найбільше сподобалось на занятті?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата__27.02.2014р.

Тема: Поезія, що стала народною піснею. Т. Г. Шевченко «Реве та стогне Дніпр широкий...». В. Скомаровський «Кобзарі»

Мета: викликати захоплення силою та образністю поетичного слова Т. Шевченка; зіставляти поетичне слово у вірші й у музиці; виховувати інтерес до творів Т. Шевченка і творів, створених про нього. 

Обладнання: програвач із платівкою, портрет Т. Г. Шевченка.

Хід заняття

І. Організаційний момент

II.Бесіда з дітьми

— Де народився Т. Г. Шевченко?

— Що ви знаєте про дитинство поета?

— Сьогодні на занятті ми познайомимось з ще одним твором видатного поета, який став народною піснею,— це вірш «Реве та стогне Дніпр широкий...».

Ми усі дуже добре знаємо, що про життя і творчість Т. Г. Шевченка писали видатні письменники України, зокрема Вадим Скомаровський написав вірш «Кобзарі», який присвятив улюбленому поетові. З ним ми сьогодні теж ознайомимось.

IІІ.Вивчення нового матеріалу

1. Слово вихователя

— Спадщина великого поета і художника стала дорогоцінним надбанням української й світової культури. Його самовіддана творчість проторувала широкий шлях для розвитку українського мистецтва. Тарас Шевченко — неповторне явище в історичному і культурному розвитку людства. Його картини є окрасою багатьох музеїв. Люди милуються і пишаються й сьогодні їх творцем. Цілі покоління українців виховувались на творчості Шевченка. Майже у кожній родині був і є його «Кобзар». Багато поезій Т. Г. Шевченка стали піснями.

2. Слухання вірша «Реве та стогне Дніпр широкий...».

Вихователь виразно читає вірш, звертаючи увагу на те, як потрібно читати першу строфу, передаючи інтонацією й темпом читання певні явища (бурю на Дніпрі). Читаючи другу строфу, вчитель змінює інтонацію ближче до розповідної, передає неспокій у природі. Третю строфу читає повільно, з паузами, розповідною інтонацією.

3. Слухання грамзапису пісні «Реве та стогне Дніпр широкий...».

4. Бесіда за прослуханим.

ІV. Підсумок заняття

Гра «Слабка ланка»

Дата__26.02.2014р.


Тече вода з-під явора

Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явор молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.


Тече вода із-за гаю
Та попід горою.
Хлюпощуться качаточка
Помеж осокою.
А качечка випливає
З качуром за ними,
Ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми.


Тече вода край города.
Вода ставом стала.
Прийшло дівча воду брати,
Брало, заспівало.
Вийшли з хати батько й мати
В садок погуляти,
Порадитись, кого б то їм
Своїм зятем звати?

7 листопада 1860 р., С.-Петербург.


Садок вишневий коло хати

Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають, ідучи, дівчата,
А матері вечерять ждуть.

Сем’я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.

Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх,
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тілько дівчата
Та соловейко не затих.

З циклу віршів "В казематі". Датовано 30 травня 1847

 


І досі сниться: під горою

І досі сниться: під горою
Меж вербами та над водою
Біленька хаточка. Сидить
Неначе й досі сивий дід
Коло хатиночки і бавить
Хорошеє та кучеряве
Своє маленькеє внуча.
І досі сниться, вийшла з хати
Веселая, сміючись, мати,
Цілує діда і дитя
Аж тричі весело цілує,
Прийма на руки, і годує,
І спать несе. А дід сидить
І усміхається, і стиха
Промовить нишком: — Де ж те лихо?
Печалі тії, вороги?
І нищечком старий читає,
Перехрестившись, Отче наш.
Крізь верби сонечко сіяє
І тихо гасне. День погас
І все почило. Сивий в хату
Й собі пішов опочивати.

Орієнтовно: січень — квітень 1850 р., Оренбург.

Назад